Waarom ik veel met slimme en hoogopgeleide mensen werk. Zoals jij.

Een tijdje geleden kreeg ik van een oud-cliënte de vraag waarom ik op mijn vernieuwde website heb staan dat ik met name met slimme en hoogopgeleide mensen werk. ‘Ik ben namelijk helemaal niet zo slim’, zei ze, ‘dus dan zou ik ook niet meer bij jou in de praktijk mogen komen?’ Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Zoals ik haar kende, als dochter van een huisarts, leek het me dat ze zichzelf behoorlijk onderschatte.

Waarom je hoofd je soms in de weg kan zitten

Vorige week had ik een sessie met Jan, waarbij ik stilstond bij een nare ervaring uit zijn jeugd met behulp van ‘imaginaire rescripting’. We gingen het nare beeld uit zijn jeugd herschrijven, door ernaar terug te gaan en er iets aan toe te voegen dat hem toen steun of kracht had kunnen geven. Echter, nog voordat we überhaupt waren begonnen opende Jan zijn ogen en keek helemaal opgelucht. Hij leek de oplossing al te hebben gevonden: ‘Ik kan mezelf tijdens die nare ervaring gewoon laten denken dat het allemaal niet echt is’, zei hij. ‘Dan hoef ik daar op dat moment ook niet meer zo bang te zijn’.

In eerste instantie leek het alsof Jan gelijk al minder angst bij de situatie voelde. Echter, hij had met zijn hoofd een oplossing bedacht. Toen ik hem namelijk leidde naar het nare beeld zelf en hem vroeg wat hij daar op dat moment zou willen toevoegen aan steun of kracht bleek de gedachte ‘het is allemaal niet echt’, helemaal niet te helpen. Wat wél hielp bleek iemand die hem daar vasthield en hem vervolgens uit de angstige situatie haalde. Toen Jan dus eenmaal ging voelen en naar zijn lichaam ging luisteren, ontdekte hij dat hij heel wat anders nodig had dan zijn denkkracht.

Verstoorde balans tussen denken, voelen en doen

Dit is wat ik veel vaker zie bij mijn cliënten. En misschien herken je dat wel. Dat je vanuit je snel denkende of snel schakelende brein gewend bent om te leven vanuit je hoofd, dat je tot nu toe altijd heeft geholpen om mooie oplossingen te bedenken wanneer je vastloopt, of om weloverwogen keuzes te maken bij moeilijke dilemma’s. Of om te bedenken wat je moet doen als je verdriet hebt of angstig bent.

Jouw denken is dus aan de ene kant heel functioneel: je bedenkt mooie oplossingen voor lastige problemen, kunt snel schakelen, hebt creatieve ideeën, en je kunt dingen goed verwoorden. Maar soms heb je iets anders dan je denken nodig om verder te komen. Je denken helpt je niet om een traumatische ervaring te helen, of om in actie te komen als je ergens tegenop ziet. Daar heb je je lichaam bij nodig. 

Veel mensen in mijn praktijk lopen vast, juist ómdat ze goede denkers zijn, en soms zelfs hoogbegaafd. Bij hen de balans tussen denken, voelen en doen verstoord.

‘Veel mensen in mijn praktijk lopen vast, juist ómdat ze goede denkers zijn, en soms zelfs hoogbegaafd’.

Als je niet gewend bent om goed naar je lichaam te luisteren, kan het zijn dat je lichaamssignalen steeds minder goed oppikt. En als je lichaam dan ineens écht aandacht nodig heeft, dan ga je dingen voelen als pijn, extreme honger of vermoeidheid, opgekropte emoties, of ontwikkel je misschien een afkeer van je lichaam, of ga je jezelf uithongeren omdat je hoofd dat wil.

De balans herstellen

Het (her)vinden van de balans tussen je hoofd (denken) en je lijf (voelen en doen) kan je enorm veel opleveren. Denk aan: meer energie en rust in je hoofd om tot mooie ideeën te komen, betere keuzes maken op basis van jouw kennis én gevoel/intuïtie, en rijker contact met gevoelens en gewaarwordingen die een schat aan informatie bevatten waar je van kunt leren. Maar hoe vind je die?

Vier gouden tips voor een beter lichaamsbewustzijn

Als ik terugkijk naar de vraag van mijn oud-cliënte hierboven, zie ik een overeenkomst. Ik ging ook pas laat in mijn leven inzien dat ik slimmer was dan ik zelf dacht. En ik liep hierdoor meermaals vast omdat ik vooral vanuit mijn hoofd leefde. Maar daar heb ik veel van geleerd.

Hieronder een aantal gouden tips die mij dagelijks helpen om in goed contact te zijn met mijn lichaam, en zowel wat betreft mijn gevoelens, als wat betreft de keuzes die ik maak:

1. Adem uit! Als ik heel geconcentreerd bezig ben betrap ik mezelf er soms op dat ik ineens heel diep in- en uitadem. Of even heel diep zucht. Vaak heeft zich dan onbewust spanning in mijn lichaam opgehoopt, die mijn lichaam kwijt wil. Door een diepe uitademing raken je spieren automatisch wat spanning kwijt. Als ik zo’n zucht bij mezelf opmerk, geef ik even wat extra aandacht aan de plaatsen waar de spanning zich bevindt. Vervolgens pak ik weer op waar ik mee bezig was, én merk ik vaak dat ik nieuwe inspiratie heb.

2. Oefen dagelijks een momentje met mindfulness. Ik doe dat door bijvoorbeeld een aantal keer tijdens de maaltijd even echt met mijn aandacht te zijn bij wat ik eet, en hoe mijn buik voelt. En als ik yoga doe, dan probeer ik de overgangen in de houdingen bewust te observeren. Als ik te snel van houding wissel heb ik soms ineens een pijnscheut te pakken die ik had kunnen voorkomen door meer aandacht te hebben voor de beweging. Dus: aandacht naar binnen richten en als je goed wilt voelen: vertragen!

3. Plan tussen elke activiteit een ‘witje’ in je agenda. Een klein momentje waarin je een overgang maakt van de ene activiteit naar de andere. En waarin je niet bedenkt wat je allemaal nog moet doen, maar even voelt waar je lijf aan toe is. Kun je gelijk door naar de volgende activiteit, of heb je eerst nog even iets nodig. Een glas water, naar het toilet, even bewegen, of zelfs iets anders gaan doen dan je van plan was? Vaak merk je dan dat je met meer plezier, aandacht en energie weer verder kunt.

4. Ga vaker sporten of bewegen, en stel dan geen doelen vooraf vanuit je hoofd. Door het loslaten van verwachtingen van hoe lang, hoe ver en hoe intensief je wilt sporten of bewegen kun je veel beter afstemmen op je lichaam. Dat is gelijk een oefening in het loslaten van de controle vanuit je hoofd. Ga maar ervaren wat dat met je doet.

Ik zou het heel leuk vinden om jouw ervaringen hierin te horen. Ben jij inderdaad iemand die veel vanuit zijn hoofd leeft, en zijn lichaam af en toe vergeet? En wat merk je dan? Of heb jij mooie manieren gevonden om goed naar je lijf te luisteren?

Het delen van jouw ervaringen kan mij helpen om mijn programma’s en trajecten verder te verbeteren.

Of ben je nieuwsgierig geworden naar het thema ‘hoogbegaafdheid’ en wil je hier een keer contact over met mij, om te kijken of ik daarin iets voor jou kan betekenen?

Mail me dan gerust: info@praktijkvanscheppingen.nl

 

 

 

Ontvang mijn nieuwsbrief!

Schrijf je in op mijn nieuwsbrief om op de hoogte blijven van alle activiteiten en artikelen die ik publiceer.

U hebt zich succesvol aangemeld op mijn nieuwsbrief!